Jak a proč meditovat? A co vlastně meditace je?

6.11. 2015 Zuzka Vávrová 1206x

Co je meditace?

Meditace je propojení se s tím, kým doopravdy ve své podstatě jste, s vaším pravým Já, se Zdrojem, Bohem, Podstatou, Universem, nekonečnou inteligencí, ničím neomezenou bytostí. Je to utišení myšlenek, které se vám honí hlavou a věnování pozornosti svému pravému Já.

Meditace není něco nedosažitelného a nemožného, co zvládnou jen zkušení jogíni v Indii. Vlastně kdykoli se cítíte krásně a zažíváte nádherné pocity, tak meditujete, neboli se spojujete s tím, kým doopravdy jste, proto je vám tak dobře. Schválně si to vyzkoušejte.

Představte si nějakou situaci, u níž vám bylo krásně. První co vás napadne. A teď si vzpomeňte, nad čím jste v té době přemýšleli? Co se vám honilo hlavou? Jaký problém jste se snažili vyřešit? Nic vás nenapadá? Nejspíš to bude tím, že jste v té době nad ničím nepřemýšleli a nic neřešili. Prostě jste si jen naplno vychutnávali přítomný okamžik a byli (nejspíše nevědomě) napojeni na své pravé Já, na váš Zdroj, na vaši nefyzickou podstatu.

Jak jinak se cítit krásně?

Meditace není jediný způsob, jak to uskutečnit. Další možností je dělat to, co vás nejvíce baví a naplňuje. To, co děláte bez nějakého dalšího záměru nebo následného zisku čehokoli. Prostě jen proto, že vám je u toho teď a tady krásně a že vám činnost samotná přináší radost. Občas je ale těžké obejít svou mysl a dovolit si dělat to, co vám zdánlivě nepřináší žádný další užitek.

Důležité je zde slůvko zdánlivě. Protože ten užitek vám to nepřináší pouze z pohledu mysli, která má jen omezené vnímání. Zná jen to, co sama zažila nebo čemu uvěřila, a když něco nevidí, tak to podle ní neexistuje. Ale z pohledu vašeho vyššího nefyzického Já je to to nejlepší, co můžete udělat.

Protože v té chvíli jste s ním spojeni a pracuje pro vás celý Vesmír, který, jak sami uznáte, má mnohem větší sílu než vaše fyzické tělo. 🙂 Tedy on pro vás pracuje pořád, ale když se od něj odpojíte a zabřednete do myšlenek a problémů, tak si neumožníte jeho dary přijímat.

Existují i další způsoby, jak se spojit se svým Zdrojem, například adrenalinové sporty, protože když při nich je mysl plně zaměstnána přežitím fyzického těla a nemá už prostor řešit cokoli jiného a jediné, co je v tu chvíli důležité, je přítomnost. To je důvod, proč je určití lidé vyhledávají.

Určitě byste našli další a další způsoby. Vyberte si ten, který vám nejvíce vyhovuje. Dneska se budeme bavit o jednom z nich a to meditaci. Samozřejmě existují i různé způsoby meditace. Já vám popíšu moji zkušenost a volba už je na vás.

Proč meditovat?

Protože se u toho budete cítit báječně. Rozplynete se v přítomnosti. Všechny problémy najednou sami od sebe zmizí a vaše tělo se dokonale uvolní. Získáte odpovědi na své otázky a bude vám prostě krásně. Nebudete nic chtít a nic potřebovat, protože zjistíte, že to nejcennější máte v sobě a nosíte si to všude s sebou. Že tím vším, co si z hloubi svého srdce přejete, už jste a tak to nemusíte shánět někde venku a vyžadovat to od ostatních lidí. Objevíte nový rozměr života.

Meditace je lék na všechno. Díky ní budete zdravější, šťastnější, spokojenější, naplněnější, krásnější, klidnější a uvolněnější. Budete zažívat pocity bezpečí a jistoty, blaženosti, svobody, naplnění a radosti. Získáte díky tomu jiskru v oku, moudrost a pochopení. Díky ní si automaticky zvýšíte vibrace, takže si do života přitáhnete věci, lidi, situace a okolnosti, které vibrují na stejné frekvenci, takže ty příjemné a krásné. Ty, které všichni chceme.

Meditaci používám i k rozpuštění negativních emocí (jako je strach, vztek, smutek, zlost, atd.), kterými se občas nechám ovládnout. Oni by odešli sami i bez meditace, ale ego se jich většinou nechce pustit, protože to přece musí danému člověku oplatit.

A tak si bude v sobě zadržovat emoci vzteku, čím bude ve skutečnosti ubližovat pouze a jen vám, protože jste to vy, kdo se kvůli tomu necítí dobře. A pokud to posléze onomu člověku opravdu vrátíte, tak se zase bude cítit nepříjemně on, což nebude chtít a tak vám to zase vrátí zpět, takže budete trpět podruhé.

Nebo se vás ego zadržováním strachu snaží ochránit před nebezpečím tím, že se bude radši už dopředu bát něčeho, co existuje pouze ve vašich představách, ne však reálně v přítomnosti. Díky tomu se zase budete cítit nepříjemně už teď a přitahovat si do života věci založené na strachu.

Pokud se rozhodnete, že už tyto negativní emoce nechcete zažívat, protože vám k ničemu neslouží, tak mi na jejich rozpuštění meditace skvěle funguje. Dokonce líp než sladkosti, po kterých si zase můžete vyčítat, že jste je snědli. Kdežto po meditaci si nic vyčítat nemůžete.

Jak meditovat?

Nejlépe každý den si na 10 minut v klidu sedněte někam, kde nebudete rušeni. Doporučuji si stanovit určitou denní dobu a v tu meditovat, ať se děje, co se děje. Prostě z toho udělat zvyk. Tak jako si každý den čistíte zuby a taky nepřemýšlíte nad tím, jestli to je zrovna dneska nutné a že se vlastně nic nestane, když to jednou vynecháte.

Mě nejvíc vyhovuje meditovat ráno, ještě než se pustím do nějaké činnosti, protože ta činnost samotná, její výsledek a celý den vypadá pak úplně jinak. Všechno je mnohem snazší a děje se to jakoby samo. Aniž bych se nějak zvlášť snažila a dřela se, tak přicházejí lidé, situace a okolnosti, které nahrávají uskutečnění mého záměru.

A jediné, co pro to musím udělat, je být napojená na ten proud, užívat si to, nebránit se mu a nechat se jím unášet, protože vím, že plyne k realizaci mých snů a je mnohem mocnější než já sama ve fyzické podobě.

Často přijdou věci, které bych nikdy svou myslí nedokázala vymyslet, protože mysl je omezená, kdežto vaše pravé Já, váš Zdroj, nikoli. A výsledek je mnohem lepší, než bych dokázala vytvořit z ega.

Před meditací si doporučuji na mobilu nebo na kuchyňské minutce nastavit odpočet času, po který chcete meditovat, aby vaše mysl neřešila, jestli už uběhlo oněch 10 minut. Můžete sedět v tureckém sedu s rukama položenýma na kolenou a dlaněmi otočenými vzhůru. Anebo si najděte jakoukoli jinou pozici, která vám vyhovuje.

Pozice není až tak důležitá, je tu jen proto, abyste si uvědomili, že teď meditujete a nezabývali se myšlenkami, které vám prolétávají hlavou. Jde o to, aby se vám sedělo pohodlně a aby vás vaše tělo nerušilo. Mě se líbí sedět otočená směrem ke světlu.

A jdeme na to!

Pak si zavřete oči a vědomě uvolněte celé tělo a to tak, že si budete postupně uvědomovat jeho jednotlivé části a uvolňovat je. Můžete také postupně od hlavy po prsty na nohou zatínat všechny svaly na těle, co nejvíce vám to půjde a pak je naráz uvolnit. Při tomto cvičení je krásně poznat rozdíl mezi staženým a uvolněným tělem. Často totiž máme zaťaté určité svaly na těle a ani o tom nevíme.

Zaměřte svou pozornost dovnitř, do sebe a soustřeďte se na svůj dech. Vnímejte každý nádech a výdech. Vnímejte, jak se vám s každým nádechem nafukuje břicho a jak se s každým výdechem opět smršťuje. Nijak se svůj dech nesnažte ovlivnit. Prostě ho jen pozorujte. Nechte myšlenky být. Dovolte jim volně procházet vaší hlavou, nevěnujte jim pozornost a nezadržujte je tím, že se jimi budete zabývat a řešit je.

Pravděpodobně se dříve nebo později přistihnete, že jste se chytili nějaké myšlenky a snažíte se přijít na to, co budete dělat když … anebo řešíte, jestli jste to včera neměli udělat lépe.  Jakmile si uvědomíte, že nad něčím přemýšlíte, tak si to nijak nevyčítejte, to k ničemu nevede, akorát se dostáváte hlouběji a hlouběji do myšlenek a to je přesný opak meditace.

Pouze buďte rádi, že jste si to uvědomili, protože díky tomu to můžete změnit. Uvědomění je první krok ke změně. Kdybyste si to neuvědomili, tak byste dál nevědomě rozvíjeli myšlenky. A vina a trest stejně k ničemu nevedou. Akorát ve vás budou podporovat a živit nepříjemné pocity. Pokud se tedy přistihnete, že se zabýváte myšlenkami, tak si pouze poděkujte za to, že jste si to uvědomili a znovu věnujte svou pozornost dovnitř ke svému dechu.

Může se stát, že se vám při meditaci uvolní nějaká dlouho potlačovaná negativní emoce, kterou jste ukryli někde hluboko uvnitř sebe a která má konečně možnost odejít. Pokud se tak stane, tak se tomu nijak nebraňte a nesnažte se jí zbavit, protože tou snahou si ji v sobě nadále držíte. Prostě ji nechte být, ona odejde sama, protože to je její přirozenost. Není pro vás přirozené být neustále v negativních emocích. Pokud jim nebudete bránit, tak oni odejdou sami. Prostě jen zase věnujte pozornost dechu a nechte všechno, ať se samo děje. 🙂

Uvidíte, že vám to časem půjde lépe a lépe a začne vás to více a více bavit tak, že to budete za chvíli dělat spontánně sami, protože se u toho prostě budete cítit krásně. 🙂

Je obyčejná holka, která se jednoho dne rozhodla nežít život, který jí diktují ostatní a vydala se na cestu za svými sny. Nebylo to vždy jednoduché, ale díky tomu teď může žít život, o kterém se jí ani nesnilo. Cestuje po světě a živí se tím, co ji baví. Má dost času na své přátele a blízké a na vše, co chce ve svém životě zažívat. Žije život svých snů. Nyní dodává ostatním mladým ženám sílu a odvahu, aby si šly za tím, čemu ony samy věří a plnily si své sny. O své cestě napsala knihu Jak se plní sny, kde na svém příkladu ukazuje, že žít život svých snů je možné a dostupné pro každého a jediný, na kom to všechno závisí, je člověk sám. :-) Více informací o Zuzce najdete tady ;-)
Komentáře